השלום מתרחק? דאגה מהתחממות יחסי סעודיה ואיראן

אבי יעקב No Comments on השלום מתרחק? דאגה מהתחממות יחסי סעודיה ואיראן

דיווח מעורר דאגה: שבוע לאחר הדיווח על פריצת דרך לקראת הסכם מדיני עם סעודיה, שר החוץ האיראני הגיע לביקור במדינת המפרץ ופתח מחדש את שגרירות איראן. מדובר בשיא של תהליך חידוש היחסים בין המדינות ממרץ האחרון. שר החוץ של סעודיה אמר כי "ריאד מקווה לראות את נשיא איראן איברהים ראיסי מבקר בממלכה". הוא הוסיף כי שגרירי המדינות יחלו את עבודתם אחרי הפתיחה המחודשת של השגרירויות בשתי המדינות.

צילום: פיקסביי
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדולהיאן, הגיע היום לביקור בערב הסעודית – על מנת לפתוח מחדש את שגרירות איראן במדינה. מדובר בביקור ראשון של שר חוץ איראני בסעודיה מזה שנים רבות. הביקור הוא שיאו של תהליך חידוש היחסים בין המדינות מחודש מרץ האחרון.

שר החוץ עבדולהיאן אמר במסיבת עיתונאים בסיום פגישתו בריאד עם מקבילו הסעודי, פייסל בן פרחאן, כי הדגיש בפגישה את חשיבות ההתמקדות בסוגיה הפלסטינית ובמצב בירושלים: "המשטר הציוני זומם להפיץ פלגנות ועוינות באזור", אמר שר החוץ האיראני במסיבת העיתונאים.

דבריו של עבדולהיאן מגיעים על רקע המגעים שמנהלת ארה"ב עם סעודיה על שורה של הסכמים שעשויים לכלול גם נורמליזציה עם ישראל. האיראנים סבורים שהסכם כזה יפגע באינטרסים שלהם באזור ויפגע בתהליך שיקום היחסים עם סעודיה.

איראן וערב הסעודית היו בנתק מאז 2016 בעקבות הוצאה להורג של איש דת שיעי סעודי. לפני כחמישה חודשים הוכרז על חידוש היחסים בתיווכה של סין. מאז 2021 התקיימו שורת פגישות בין דיפלומטים משתי המדינות בניסיון לנרמל את היחסים ביניהן, והאחרונות שבהן נערכו בסין ששומרת על יחסים קרובים הן עם ערב הסעודית והן עם איראן.

נזכיר כי רק לפני שבוע דיווחנו על הפשרה ביחסים הסעודים דווקא מול ישראל. ע"פ הפרסום דאזארצות הברית וערב הסעודית סיכמו על קווי מתאר רחבים לנרמול היחסים עם ישראל. כך דווח מפי גורמים אמריקניים רשמיים.

לפי הדיווח, הסיכום התקבל בביקורו של היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן בסעודיה לפני כשבועיים ולפיו סעודיה דורשת בתמורה להכרה בישראל – ויתורים ישראלים מפליגים שיסייעו להקמת מדינה פלסטינית וכן ערבויות ביטחוניות אמריקניות וסיוע גרעיני אזרחי. הגורמים שצוטטו הביעו אופטימיות זהירה וטענו כי ניתן יהיה להשלים את פרטי ההסכם בתוך 9 עד 12 חודשים, אך הדגישו כי קיימים סיכונים רבים.



0 תגובות